SÚ 412 - Fond kulturních sociálních potřeb (FKSP) | GORDIC
SÚ 412 - Fond kulturních sociálních potřeb (FKSP)
Od 1. 1. 2024 vstoupily v platnost zásadní legislativní změny týkající se FKSP. Jednou z těchto novinek upravující tvorbu a hospodaření fondu je zavedení povinnosti využít nejméně 50 % základního přídělu rozpočtovaného k 1. lednu na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
Co se myslí produkty na stáří je specifikováno v ustanovení § 15a zákona o daních z příjmů. Jedná se:
- penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem,
- doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,
- penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění,
- soukromé životní pojištění,
- dlouhodobý investiční produkt.
Právní úprava FKSP je specifikována podle jednotlivých typů organizací:
- Příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky (ÚSC):
Pravidla pro tvorbu a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb jsou upravena v § 33 zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. - Organizační složky státu (OSS):
Pro organizační složky státu stanovuje úpravu FKSP § 48 odst. 8 zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech. - Státní příspěvkové organizace (SPO):
Zákon č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech obsahuje pravidla pro státní příspěvkové organizace v § 60.
V reakci na tyto legislativní změny a na základě požadavků, které jsme postupně obdrželi, jsme zvažovali zavedení nových analytických účtů u účtu 412. Tyto analytiky by umožnily oddělené sledování prostředků určených na spoření na stáří.
Začátkem roku 2024 jsme proto oznamovali, že tuto úpravu plánujeme implementovat pro rok 2025, a že výčet nových analytik včetně závěrkových algoritmů bude zveřejněn v dostatečném předstihu. A očekávali jsme, že tímto směrem půjde i legislativa.
Neočekávaný vývoj situace
Postupem času, se situace vyvíjela úplně jinak, než se očekávalo začátkem roku 2024. Nyní je analytické členění účtu 412 navrženo pro potřeby sestavení výkazu Přílohy (část FKSP) dle vyhlášky č. 410/2009 Sb. Aktuální zobrazení tvorby fondu a jeho čerpání tak neodpovídá povinnosti účelově vázat prostředky na stáří.
Čerpání fondu FKSP na produkty spoření na stáří zaměstnanců se týká náplně řádků:
- A.III.7 Úhrada příspěvku na penzijní připojištění
- A.III.8 Úhrada části pojistného na soukromé životní pojištění
- A.III.9 Ostatní užití fondu
MFČR ke konci roku 2024 s předstihem informovalo, že tato povinnost může být zrušena, pokud se schválí novela zákona o rozvojové bance, proto jsme s vyhlášením nových závazných analytik, čekali na výsledek legislativního procesu této novely.
Dne 18. února 2025 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona č. 35/2025 Sb., která mění některé právní předpisy v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance. Tato novela obsahuje, mimo jiné, i pro nás očekávané změny zákona č. 250/2000 Sb. a zákona č. 218/2000 Sb. Schválené změny jsou velmi stručné a nenápadné, a hlavně bez podrobnějšího vysvětlení v důvodové zprávě. Týkají se ustanovení o účelově vázaných prostředcích na spoření na stáří, které byly zavedeny v roce 2024.
- Změna v úpravě FKSP pro PO ÚSC v zákoně 250/2000 Sb. v § 33 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 349/2023 Sb. a zákona č. 418/2023 Sb., se věta poslední zrušuje.
- Změna v úpravě FKSP pro OSS v zákoně 218/2000 Sb. v § 48 odst. 8 se věta druhá zrušuje.
- Změna v úpravě FKSP pro SPO v zákoně 218/2000 Sb. v § 60 se věta druhá zrušuje.
Ustanovení § 33 zákona č. 250/200 Sb. a zrušení poslední věty.
Fond kulturních a sociálních potřeb
(1) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub nákladů příspěvkové organizace ve výši 1 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci. Nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
Vzhledem k tomu, že novela zákona č. 35/2025 Sb. zrušila účelově vázané příspěvky na stáří v rámci FKSP, což byl původní důvod, proč jsme uvažovali o zavedení nových analytických účtů u účtu 412, ztrácí toto opatření své opodstatnění. Odpadá totiž potřeba rozdělovat FKSP na část vázanou na stáří a část, kterou lze využít pro jiné účely. Z tohoto důvodu se pro rok 2025 neplánuje zavádění nových analytických účtů pro produkty na stáří.