Účet obcí u ČNB | GORDIC
Účet obcí u ČNB
Skutečnost, že obce musí mít zřízený účet u České národní banky, je všem dobře známá. V tomto článku si připomeneme, kdy tato povinnost vznikla, z jakých právních předpisů vychází a jakých finančních prostředků se týká.
Na webových stránkách ČNB je uvedeno, citujeme: „Česká národní banka vede účty podřízené státní pokladně podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů organizačním složkám státu, státním fondům a Národnímu fondu, státní organizaci Správa železnic, územním samosprávným celkům (obcím, krajům) a dobrovolným svazkům obcí, veřejným výzkumným institucím, veřejným vysokým školám, zdravotním pojišťovnám a svazům zdravotních pojišťoven, Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s., České exportní bance, a.s., státním podnikům a některým dalším institucím, kterým Ministerstvo financí udělí souhlas s vedením účtu u ČNB. Česká národní banka vede též podle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů účty bankám, pobočkám zahraničních bank a spořitelním a úvěrním družstvům.“
Povinnost obcí zřídit si účet u České národní banky vznikla zákonem č. 501/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů. Tato změna měla za cíl především úpravu fungování rozpočtového systému jako součásti integrovaného systému státní pokladny. Zákon nabyl účinnosti 1. 1. 2013.
V § 3 zákona č. 218/2000 Sb. (konkrétně písm. h), bod 11) je uvedeno, že peněžními prostředky státní pokladny se rozumí souhrn peněžních prostředků na: „účtech územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí určených k příjmu prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu, státních fondů, Národního fondu a dalších prostředků, které si na ně územní samosprávné celky nebo dobrovolné svazky obcí převedou nebo je na ně přijmou; tyto účty územních samosprávných celků jsou určeny též k příjmu výnosů daní nebo podílu na nich, převáděných těmto příjemcům podle zákona upravujícího rozpočtové určení daní, pokud územní samosprávný celek tuto možnost nevyloučí písemným oznámením ministerstvu a správci daně.“
Z toho vyplývá, že obce na účtu zřízeném u České národní banky přijímají prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, státních fondů, Národního fondu a dále mohou přijímat i výnosy daní nebo podílů na nich.
Prostředky na účet přijímají obce buď přímo od poskytovatele dotace či návratné finanční výpomoci nebo prostřednictvím příslušného kraje (podle zákona č. 218/2000 Sb., § 19, odst. 2) jsou dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, s výjimkou dotačních investičních akcí, poskytovány prostřednictvím krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce), v případě výnosů daní nebo podílů na nich od správce daně.
Zákon č. 218/2000 Sb. v § 33 rovněž uvádí, že majitelé účtů podle § 3 písm. h) bodu 11 mohou převést peněžní prostředky na nich vedené na účty, které nejsou podřízeny státní pokladně. Tzn., že příjmy, které obcím přijdou na účet ČNB si obce mohou převést na jimi zřízený běžný účet u jiné banky.
Převod z účtu ČNB na ZBÚ obce účtují:
MD |
D |
262 |
231 (Au pro ČNB), par. 6330, pol. 5345 |
231 (Au pro ZBÚ), par. 6330, pol. 4134 |
262 |
Pozn. položky 5354 a 4134 jsou konsolidační, nemusí se rozpočtovat.
Zdroje:
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
https://www.gordic.cz/podpora/metodika/legislativa/zakony-detail?uuid=2000-218
https://www.statnipokladna.cz/cs/platebni-ucty-a-dalsi-informace/platebni-ucty-vedene-cnb