Přezkoumání hospodaření | GORDIC
Přezkoumání hospodaření
Jednou z povinností územních samosprávných celků je nechat si každoročně přezkoumat své hospodaření. Tato povinnost vyplývá nejen ze zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech, který to přímo uvádí v § 17 odst. 4. Ale odkazuje se na ni i zákon o obcích č. 128/2000 Sb. v § 42. A ani kraje nejsou výjimkou, kde jim tuto povinnost ukládá § 20 zákona o krajích č. 129/2000 Sb.
Přezkoumání hospodaření upravuje zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Cílem je kontrola údajů o ročním hospodaření územního celku, dále ověření, zda jednotka postupuje v souladu s právními předpisy a dodržování principů efektivnosti, hospodárnosti a účelnosti při hospodaření s veřejnými prostředky.
Obec a dobrovolné svazky obcí mají na výběr, zda do 30.6. kalendářního roku požádají o přezkoumání krajský úřad anebo pouze krajskému úřadu oznámí, že se rozhodly zadat přezkoumání auditorovi či auditorské společnosti. Rozhodnou-li se pro auditora, je třeba s ním uzavřít písemnou smlouvu o poskytnutí auditorské činnosti. A o této smlouvě poté informovat krajský úřad bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 31.ledna následujícího roku. Pokud není povinnost výběru orgánu přezkoumání splněna, krajský úřad na to upozorní do termínu 28. února a přezkoumání přesto vykoná, tak jak je uvedeno v § 4 zákona 420/2004. Sb.
U menších obcí, které nevykonávají hospodářskou činnosti a mají méně jak 800 obyvatel, je možné provést jednorázové přezkoumání po skončení kalendářního roku. Předpokládá se, že údaje o ročním hospodářství jsou menšího rozsahu a složitosti, a proto je možné ho provést celé najednou. V ostatních územních celcích se uskuteční dílčí přezkoumání. V průběhu roku se vykoná jedna část přezkoumání, a po skončení kalendářního roku se vykoná přezkoumání za zbývající část roku (§ 4 odst. 4 a 5 zákona č. 420/2004 Sb.). Díky tomu je proces kontrol rovnoměrně rozvržen po celý rok a územní celky mají dostatečný prostor na nápravu případných zjištěných nedostatků.
Výstupem této kontrolní činnosti je Zpráva o výsledku hospodaření s náležitostmi dle § 10 odst. 2 zákona, a to včetně závěru zprávy o zjištěných případných chybách a nedostatcích. Zpráva je nedílnou součástí Závěrečného účtu, který projednává a schvaluje zastupitelstvo obce či kompetentní orgán svazku obcí nejpozději do 30.6. následujícího roku (§ 43 zákona č. 128/2000 Sb.).
Projednání závěrečného účtu se uzavírá s vyjádřením (§ 17 odst. 7 zákona č. 250/2000 Sb.):
- Souhlasu s celoročním hospodařením bez výhrad
- Souhlasu s výhradami, na základě kterých přijme územní samosprávné celek a svazek obcí opatření potřebné k nápravě zjištěných chyb a nedostatků a vyvodí závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobily obci škodu
Závěr zprávy o výsledku hospodaření obsahuje výrok, zda pří přezkoumání hospodaření (§ 10 odst.3 zákona č. 420/2004 Sb.):
- Nebyly zjištěny chyby a nedostatky
- Byly zjištěny chyby a nedostatky s malou závažností
- Byly zjištěny chyby a nedostatky spočívající v porušení rozpočtové kázně z důvodu přestupu dle zákona č. 250/2000 Sb., v nesprávnosti, neúplnosti a neprůkaznosti účetnictví v pozměňování záznamů nebo dokladů, v neodstranění nedostatků z dílčího přezkoumání hospodaření, v nevytvoření podmínek k přezkumu.
Územní samosprávný celek nebo svazek obcí je povinen přijmout opatření k nápravě těchto chyb a nedostatků uvedených buď v zápisu z dílčího přezkoumání anebo v konečné zprávě o výsledku přezkoumání (§ 13 zákona č. 420/2004 Sb.).
O přijatých opatřeních k nápravě a jejich splnění se podává písemná informace na příslušný krajský úřad, a to nejpozději do 15 dnů od projednání zprávy spolu se závěrečným účtem. V případě zadání přezkoumání auditorovy je nutné předat krajskému úřadu zprávu a výsledku hospodaření auditorem ve stejném termínu, to znamená do 15 dnů po jejím projednání v orgánech územního celku.