Tvorba FKSP od 1.1.2024 | GORDIC
Tvorba FKSP od 1.1.2024
Zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, v platném znění (dále jako „konsolidační zákon“) přinesl mj. změny v oblasti fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jako „FKSP“). Ministerstvo financí České republiky vydalo 21. 12. 2023 Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb s účinností od 1. 1. 2024.
Mezi zásadní změny v oblasti FKSP patří následující:
- došlo u všech subjektů, které povinně vytvářejí FKSP (kromě zdravotních pojišťoven), k zrušení vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb,
- došlo ke snížení základního přídělu z původních 2 % na 1 % z objemu prostředků na platy
- polovina této částky, tj. min. 0,50 %, musí být určena na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, jde tedy o tzv. účelově vázanou část přídělu,
- zbývající část podílu může být použita dle rozhodnutí organizace v souladu se smyslem a účelem fondu,
- použití stanoví právní předpisy, kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.
Účelově vázaná část přídělu je určena na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění (dále jako „ZDP“), v § 6, odst. 9, písm. m) říká, že příjem ze závislé činnosti „v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na daňově podporované produkty spoření na stáří jeho zaměstnance nebo na daňově podporované pojištění dlouhodobé péče, jehož pojistníkem je jeho zaměstnanec, do úhrnné výše 50000 Kč ročně“ je od daně osvobozen. Produktem spoření na stáří je dle § 15a ZDP:
a) penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem,
b) doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,
c) penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění,
d) soukromé životní pojištění,
e) dlouhodobý investiční produkt.
V § 15 b ZDP jsou uvedeny podmínky, které musejí být naplněny, aby produkt spoření na stáří byl daňově podporován.
Metodické doporučení MFČR v části 6 – Nejčastější otázky a odpovědi uvedlo informaci, jak si představuje nakládat se zůstatkem k 31. 12. 2024 a v následujících letech:
„Pro další osud zůstatku bude významný účel, pro který byly prostředky deponovány. Pokud bude organizace evidovat zůstatek na prostředcích určených na produkty spoření na stáří, tzn. na účelově vázanou část přídělu, připočte tento zůstatek k požadovaným min. 50 % z rozpočtovaného přídělu na produkty spoření na stáří v dalším roce. Zjednodušeně řečeno, pokud se jedná o část účelově vázaného přídělu, její případný zůstatek bude už „navždy“ účelově vázán na produkty spoření na stáří. Jejich použití na jiné účely by bylo porušením právních předpisů, resp. rozpočtové kázně. Zůstatek na prostředcích určených k jiným účelům, resp. volné části přídělu zůstává i nadále volnou částí přídělu v dalších letech a lze jej nadále volně použít.“
Podle zvýrazněné části v textu lze dovodit, že by se měl dle MFČR příděl i zůstatek evidovat odděleně účelově vázaný příděl na daňově podporované produkty spoření na stáří a volné části přídělu. Tomuto požadavku však není přizpůsobena Příloha v části Fondu kulturních a sociálních potřeb dle Vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky v platném znění.
Metodika Gordicu využívá závazné analytické členění účtu 412 – Fond kulturních a sociálních potřeb primárně k tomu, aby byl správně vyplněn výkaz Přílohy.
Čerpání fondu FKSP na produkty spoření na stáří zaměstnanců je v současné podobě výkazu Přílohy náplní různých řádků:
- A.III.7 Úhrada příspěvku na penzijní připojištění
- A.III.8 Úhrada části pojistného na soukromé životní pojištění
- A.III.9 Ostatní užití fondu
Stejně tak řádek A.I. Počáteční stav fondu k 1.1., A.II.1 Základní příděl a řádek A.IV. Konečný stav fondu nejsou ve stávající podobě výkazu Přílohy členěny na vázanou a volnou část.
V současné době proto nelze upravit metodiku a změnit analytiku pro vázanou část přídělu i čerpání, protože výkaz není pro toto dělení přizpůsobený. Očekáváme však, že ke změnám ve výkazech dojde v rámci účinnosti nového zákona o účetnictví, kdy je avizováno výrazné zjednodušení výkazů a rovněž změny v pojetí jednotlivých fondů, tedy i FKSP. O vývoji této problematiky vč. našeho návrhu řešení vás budeme včas informovat.