Portál do světa digitálních služeb

3 min čtení

27. 8. 2020

Pořídíte-li si například mobilní telefon nebo televizi od značky, která většinu kapacit soustředí do vývoje a mezi prioritami má i možnosti integrace (propojení) se systémy třetích stran, máte jistotu, že získáváte špičkový produkt, jehož možnosti a funkce se budou s každou další verzí dále rozrůstat. Totéž platí i pro nástroj Portál občana od firmy Gordic, jehož prostřednictvím poskytují města a kraje občanům širokou škálu digitálních služeb.

Zjišťování úředních hodin, čekání ve frontách, listování ve formulářích a žádostech, nutnost platit na přepážkách pokladen  a mnohdy jen v hotovosti, vzdálenost úřadu nebo zjišťování, zda byl požadavek vyřízen – opravdu někdo touží po těchto „zážitcích“? Přitom je lze pořízením Portálu občana ze životů obyvatel jednou pro vždy odstranit. Nástroj však umí zbavovat některých komplikací i samotné úředníky. Asi žádný z nich netouží po frontách nervózních lidí, přepisu dat z papírových žádostí a formulářů do informačního systému nebo nervozitě při práci s větším objemem peněz v dobách splatnosti místních poplatků. A na všechny tyto nepříjemnosti fungují právě kouzelná slova „Portál občana“. Kromě likvidace negativ s sebou však tento nástroj, k jehož využívání lidé potřebují pouze webový prohlížeč a přístup k internetu, nese i řadu přínosných funkcí:

Digitální formuláře

Města mohou svým občanům v Portálu od firmy Gordic zpřístupnit libovolné elektronické formuláře. Mnohdy se stává, že kvůli velkému objemu výtisků nemají přehled, které z formulářů by bylo žádoucí digitalizovat. I zde Gordic umí pomoci – na základě analýzy provedené v řadě měst sestavil sadu 10 formulářů, která zohledňuje četnost využití i další faktory. Lidé je mohou digitálně vyplňovat na libovolném zařízení (PC, notebook, tablet, chytrý telefon). Data jsou následně automatizovaně vytěžována do městského informačního systému GINIS. I formuláře, které byly vyplněny ve webové podobě, může úředník vyexportovat v jednotné přehledné podobě (shodné s papírovou verzí).

Elektronické žádosti

Portál disponuje pokročilými funkcemi. Zajistí tak hladké zpracování jakéhokoliv počtu současně podaných žádostí i při větších nárocích na přílohy, objem či formu údajů. Nástroj je připraven i na typy žádostí o dotace, u kterých vyhodnocení a následné přidělování závisí na pořadí při podání. V minulosti tak byl nezřídka využíván například krajskými úřady při sběru žádostí  o kotlíkové dotace. I přes velký nápor v každé vlně sběru Portál občana obstál a poradil si pokaždé bez sebemenšího zádrhelu.

Online platby místních poplatků

Co může být snadnější než se přihlásit do Portálu občana, vidět splatnost jednotlivých místních poplatků a v případě, že se některá z nich již nepříjemně přibližuje, rozkliknout a zvolit, zda chci platbu provést platební bránou, příkazem nebo načtením QR kódu do bankovní aplikace. Pokud tak člověk nechce, už nikdy se při úhradě místních poplatků nemusí utkat s růžovým nepřítelem (složenkou). Stačí jen pořízení Portálu občana od firmy Gordic městem, ve kterém žije.

Integrace

Jen pošetilec by chtěl vše řešit sám. Není důvod vymýšlet vymyšlené a vyvíjet vyvinuté. Gordic je tak otevřený propojení  a spolupráci s dalšími nástroji třetích stran, což posouvá možnosti Portálu občana do úplně jiných dimenzí. Například díky systému Reservatic si lze v rozhraní Portálu občana rezervovat čas úředníka – když už víte, že na úřad zavítáte, alespoň s vědomím, že nebudete čekat. Úspěšně dále doplňuje záběr Portálu občana Mobilní rozhlas zaměřený na sms komunikaci úřadu s občany. Nejmarkantnější je pak samozřejmě propojení s městským informačním systémem GINIS, které zajišťuje automatizovaný propad dat vytěžených z formulářů a žádostí do ekonomických modulů i Spisové služby. Pro obyvatele hlavního města je přínosem i integrace s Portálem Pražana, který bude sloužit ke komunikaci s magistrátem a dalšími městskými organizacemi. Pražané tak online vyřeší veškeré záležitosti s úřady – na státní úrovni skrze Portál občana Ministerstva vnitra, na té magistrátní v Portálu Pražana a se svojí městskou částí pak budou moci komunikovat v Portálu občana od firmy Gordic – to všechno v propojení a s jednotným přihlášením.

Design

To už je vlastně jen taková třešnička na dortu, nicméně důležitá. Rozhraní Portálu se automaticky přizpůsobí dostupnému prostoru na obrazovce uživatele. Lidé tak mohou plnohodnotně pracovat s libovolně velkým monitorem, notebookem, tabletem či mobilním telefonem. Rychlou orientaci jim zajistí i řada prvků, na které jsou zvyklí z poštovních klientů, sociálních sítí či dalších oblíbených aplikací. Nepřetržitý vývoj, přes čtvrt století zkušeností, sw využívaný více než 6 tisíci organizací, z nichž nám celá řada poskytuje podněty pro neustálé vylepšování našich nástrojů – pořízením Portálu občana od firmy GORDIC sázíte na ověřený nástroj od silného hráče.

Více informací o Portálu občana najdete na https://gordicportalobcana.cz/.