Zjednodušte si komunikaci s úřady díky elektronické identitě

2 min čtení

16. 9. 2020

Komunikovat s úřady bez nutnosti „vystát si frontu,“ spravovat své doklady a dokumenty z pohodlí domova - není hudba budoucnosti, ale realita. Klíčem k elektronickým službám poskytovaných zejména veřejnou správou je elektronická identita neboli eIdentita.

Co je vlastně eIdentita?

Jistě každý z vás už nejednou zavítal na úřad. Ať už se jednalo o vyřízení cestovního dokladu, přihlášení k trvalému pobytu nebo nahlášení čtyřnohého miláčka. Pokaždé jste se museli prokázat dokladem totožnosti a úředník ověřil, zda skutečně jedná s konkrétní osobou. Úplně stejně to funguje i v elektronickém světě. Právě eIdentita se dá označit jako jedinečný identifikační údaj, u kterého lze bezpečně ověřit, že patří pouze vám a nikomu jinému. Díky ní můžete komunikovat s úřady nejen v rámci České republiky, ale také ve všech členských státech Evropské unie.

Co portál eIdentita nabízí?

Vzniklý portál nabízí hned několik možností. Po přihlášení si můžete na svém profilu nastavit upozornění na konec platnosti dokladů jako je občanský nebo řidičský průkaz. Účet rovněž nabízí jednotlivé portály občana, které svým obyvatelům poskytují města a obce. V neposlední řadě zde najdete propojení na jednotlivé zdravotní pojišťovny a v budoucnu i na banky.

Jak můžete elektrickou identitu získat?

Máte celkem dvě možnosti. Jednou z nich je návštěva portálu eIdentita.cz, kde si zřídíte uživatelský účet. Po vyplnění formuláře na www.eidentita.cz/ProfileRegistration je ještě potřeba svoji elektronickou identitu aktivovat a potvrdit na nejbližším CzechPOINTu. Další alternativou je tzv. eObčanka. Nový průkaz opatřený čipem si vyřídíte na libovolném městském úřadě. Abyste mohli eIdentitu využívat, je nutné si ještě pořídit čtečku čipových karet, kterou seženete na e-shopech za několik stovek korun.

Naše společnost jde těmto změnám naproti a řada zaměstnanců si už elektronickou identitu založila. Kdy si ji pořídíte vy?